Antal András kiállítása Gödöllőn
Antal András kiállítása Salgótarjánban
Harmadszor is díjazott Antal András a Pelson
2015. 07.10.
Antal András Alsótoldon élő Ferenczy Noémi- és Gádor-díjas keramikusművész kapta idén a Balatoni Múzeumban megrendezett X. Országos Kerámia és Gobelin Biennále Emberi Erőforrások Minisztériumának díját. A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének Kerámia– és Textilművészeti Szakosztályainak fontos kétévenkénti bemutatkozási színtere e tárlat. A Biennálé 1997-ben indult útjára, hogy a Balaton partján is bemutatkozási lehetőséget kínáljon az ország legjelesebb keramikus- és textilművészeinek. A rendezvény elnevezése a Pelso, a Balaton ókori latin neve, jelképe a Seuso kincs ezüst táljának ábrázolása. Minden alkalomra meghirdetnek egy a Balatonhoz kötődő témát, hogy alkotásra inspirálják a művészeket. Az idei, 2015-ös X. Pelso Biennálé tematikája Pannónia provincia hitvilága, "Pannónia istenei".
Antal András Ég és föld között című sorozatával méltán nyerte el a rangos elismerést. Régészeti leletekre, a Dunántúl gazdag tárgykultúrájára és a művész hatalmas ismeretanyagára alapozva, egyéni hangulatú alkotásokat hozott létre, melyek a az istenit, a meg nem fogalmazhatót ábrázolják. A keramikusművésztől a szakralitás nem áll messze, hiszen az olyan nagyobb sorozatai, melyeket a nógrádi közönség is ismerhet - a Nyári zápor, az Ipolyparti gondolatok és a Tájtörténet - mind ezt a témát járják körbe.
Korábban már két ízben kapott díjat Antal András a Pelson: 2001-ben a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, 2009-ben pedig a MAOE díját. Az augusztus 31-ig megtekinthető kiállításon Antal András művei mellett még további 38 alkotó munkája tekinthető meg.
Antal András kiállítása Balassagyarmaton
Képes beszámoló a rendezvényről:
Fotó: Shah Timor, Gáspár István Gábor
A Nógrád Megyei Hírlapban 2012. október 29-én megjelent írás itt olvasható: nogradantalandras.pdf
Antal András Ipoly-parti gondolatok c. kiállítása
Ipolyság 2012.
Antal András Alsótoldon élő Ferenczy Noémi - díjas és Gádor - díjas keramikusművész kiállítása Ipolyságon 2012. május 25-én 15.30-tól.
Tájtörténet c. kiállítás Balassagyarmat 2008.
Elhangzott: Balassagyarmaton a Horváth Endre Galériában 2008-ban
A Ferenczy Noémi és Gádor díjas Antal András jelen kiállításának gyújtópontjába a tájat helyezte, a kiállítás címe is ez: Tájtörténet.Nem azt mondja, tájtörténetem, hanem önmagát elkülöníti a tájtól ezzel univerzalizálja, így bárki története lehet. Ám műveiből mégis az a személyes kötődés és a környezetének reá ható fontossága olvasható ki, melyről a holland származású festőművész, Kooning is beszél a kiállításra invitáló meghívón található idézeten keresztül, miszerint: Van olyan időszak az életben, amikor csak teszel egy sétát és kisétálsz bele a saját tájképedbe.A tájkép fogalma alatt elsősorban a festészet egyik műfaját értjük, amelynek a tárgya az ember természeti vagy maga alkotta környezete, de most András megmutatja nekünk, hogy az iparművészet, jelen esetben a kerámia milyen csodálatos módon ki tudja fejezni egy táj hangulatát, változásait. A Tájtörténet egyik sorozatában például a magas hőfokú égetéssel, a mázatlan tűzfestette lapokon a napfény színei keltek életre, akár a felkelő, akár a lemenő nap fénye. A magas hőfokon égetett lapok szinte izzón tüzesednek, a fény, a tűz játéka szimbolikus értéket kölcsönöz a valóság külső megjelenítésének. A másik sorozatban – szintén Tájtörténetek címmel – az alacsonyabb hőmérsékletű égetés a táj valódi színeit eredményezi, nem a nap által befestettet. A felhőtenger, a hegy ritmikus játéka, a fekete vonalakkal kiemelt domborzat egyenetlensége olyan hatást válthat ki a szemlélőből, mintha az éppen felemelkedő repülőgép ablakából tekintetne ki.A Nyári zápor című nagy sorozatában a felrepülő madarak és széthulló angyalok drámát sejtetnek, melyet a kusza és hegyes vonalak csak fokoznak. E sorozat előzménye 1995-re tehető. Ekkor Antal András a szabadkai Bucka Gányó nemzetközi művésztelep vendége volt. A kinti munkát egy hirtelen jött nyári zápor szakította félbe, bezavarta őket a műterembe. A vihar mint a kiszolgáltatottság érzése a biztonságos jólét közepette zuhant rájuk. Villámcsapásszerűen eszméltek fel, mi történik körülöttük. A vihar jelkép volt - a háború szimbóluma, hiszen a délszláv háború legvéresebb fejezete a srebrenicai mészárlás éppen ekkor történt: 1995 nyarán.Ez volt az indító esemény, mely kikényszerítette Andrásból azt a rajzsorozatot, melynek kerámiaváltozata az itt látható Nyári zápor.A madarak, a ki-bevándorló állatokká váló lények, jelen esetben a szarvasok, akik előre megérzik a veszélyt és menekülnek - a főszereplői ezeknek a műveknek. Az ország széttagozódását jelképező angyalok, akik szintén már arra kényszerülnek, hogy önmagukat osszák fel, hogy a háború áldozataira itt is ott is vigyázhassanak. Drámai sorozat ez - hihetetlen erővel. A Vázlat a nagy műhöz ötdarabos sorozat reliefszerű alkotásai, ráérzések a MŰ születésére. Kibontakozás, sarjadás, csakúgy, mint az Indiai motívum című alkotásokban, ahol az első két fázisban még a föld alatt és föld felett kúszó gyökerek kapnak hangsúlyt, hogy végül pompázatos szépségben kibontakozhasson. A Vázlatokban a gondolat, vagy az ige hol itt, hol ott tör magának utat, hogy végül átélje egyetemes lényegét, és világra jöjjön a térben álló nagy MŰ, amely Antal Andrásnál valószínűleg panteisztikus lesz, hiszen mint jelen kiállítás mutatja Andrásnak megvan az képessége és talán hatalma is, hogy alkotásain keresztül a természet élettelen elemeit és jelenségeit életettel erővel és VARÁZSERŐVEL átlelkesítse.