Művészet Nógrádban

Birkás Babett

2011. április 29. 19:18 - Shah Gabi

Birkás Babett kiállítása

Elhangzott a FISE Galériában 2009-ben

 picasaweb.google.com/FISEalbum/BirkasBabettRepuloszonyegJegy#

Egy igen tehetséges fiatal művésznő kiállításán vagyunk jelen. Birkás Babett fiatal kora ellenére már rendkívül nagy utat tett meg a művészet területén. 1999-ben Nagy-Britanniában, Maidstonban szerzett diplomát divat- és texiltervezés szakon, majd ezt követően a londoni Képző- és Iparművészeti Főiskolának nyomott anyag szakirányán végzett. A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesültének és a Fiatal Iparművészek Stúdiójának tagja. Olyan díjakat tudhat például maga mögött, mint a 2005-ös Salgótarjáni Tavaszi Tárlaton a Magyar Grafikáért Alapítvány és a Magyar Grafikusművészek Szövetségének díja. 2006-ban első helyezést ét el  a kanadai fonálművészeti versenyen, Edmontonban, ugyanitt 2008-ban pedig harmadik helyezett lett. A II. Spanyolnátha Nemzetközi Küldeményművészeti Biennále, nívódíját kapta meg Miskolcon.

70 csoportos és 9 egyéni kiállítás szereplője. Külföldön 12 különböző országban jelentek meg alkotásai tárlatokon. Ezzel a kiállítással egyidőben a túrkevei múzeumban láthatóak még alkotásai, ahol a Halál Velencében c. műhöz textilre készített grafikai anyaga várja az érdeklődőket.

Mi itt most  a kirakatban a próbababákon a  2008-as kanadai fonálművészeti biennáléra kötött készült kiegészítőket láthatjuk. A biennálé témája: VAD DOLOG címet viselte. Jelen kiállítás másik jelentős anyaga: a vonzóan ízléses nyomott textíliákra készített önálló tervei.

A textilművészet  részben ipar, részben egyéni művészek tevékenységén nyugszik. Amit ma szépművészetként, alkalmazott és iparművészetként különböztetünk meg, az valaha egybe tartozott: "ugyanaz a gondolat hatotta át az ötvöst, a fazekast és a templomfestőt". Engedjék meg, hogy most Ananda Coomarashwamyt, a 19. században született művészettörténészt idézzem pár mondat erejéig: „A kézművesség célja a használat és nem a nyereség. Művészet nélkül a tárgyakat nem lehet értelmesen használni. Az első két értelmes kérdés, amit egy művel kapcsolatban föltehetünk: mire használták? és mit jelent? A jelentés a mű belső formája. Az ornamentum karakterizálás. Általa a mű rituálisan átalakul és szellemileg épp úgy elnyeri használhatóságát, mint fizikailag. Csak amikor az ornamentum szimbolikus értelme elvész, akkor válik szofizmává, üres dísszé.” Birkás Babett jelen művei nem válnak és természetüknél fogva nem is válhatnak üres dísszé.

A textilrajzok többsége egyébként angol illetve amerikai megrendelők számára készült. Alkotásaiból játszi könnyedség, meleg báj sugárzik. Érdekes és jellemző Babett aprólékos, gondos és részletező megmunkálása. Ez jól látható például a velencei képein. A sorozat egy darabját láthatjuk most itt kiállítva. Az ember szívesen időzik ennél a képnél, képzeletben körbejárja az épületet, megcsodálja szobrászati díszeit. Ezt és a Káli-medence házait ábrázoló művét mint önálló grafikai alkotást is értelmezhetnénk. A Káli-medence falvainak tipikus parasztházait, az oromdíszeket, a fákat, a virágokat, a kidőlt-bedőlt kerítéseket, a bozóttal benőtt templomot szemlélve már eszünkben sincs, hogy valójában ez is egy textilre készült terv. Babett az Utazás témájára több textilterv elkészítésére kapott felkérést, melyek párizsi, római, prágai, kínai, török turistanevezetességeket mutatnak be.  Itt Hollandia és a görög Athosz sziget jellegzetes motívumait láthatjuk, az előzőt a tulipánjaival, szélmalmaival, az utóbbit székesegyházaival, tengeri állataival és a kalózhajókkal. 

Ha maradunk az utazás témájánál akkor Babettel beléphetünk az angliai Kew Gardensbe: Az ezernyi és ezernyi virág között a Kew Gardens épületeit, üvegházait láthatjuk. A viktoriánus Anglia botanikus kertjeiben helyezték el a gyarmatokról szerzett egzotikumokat. Ezek közül világhírnévre tett szert a Királyi Botanikus Kert, a Kew Gardens. A Temze déli partján fekvő botanikus kertet Augusta Walesi hercegnő hozta létre 1751-ben a Richmond birtokon. 1841-ben a királyi család támogatásával tudományos céllal botanikuskertté alakították, és megnyitották a nagyközönségnek.

A munkák között említésre méltóak a barlangfestmények ihlette tervek. A gyűrt papír remekül idézi a barlang falának egyenetlenségeit.

A Képes Krónikából vett jelenetek is különleges művészi erővel szólnak. Megjelennek itt Bolgárország, Konstantinápoly, Pozsony, Aquileja épületei, a lippai ferences kolostor, az óbudai Péter-Pál templom, vagy a Krónika jelenetei közül például: IV. Vencel cseh király fia Magyarországra érkezik, a tatárok első jövetele, a tatár lovasok üldözik a menekülő Béla királyt, Géza herceg kíséretének menekülése, vagy László herceg látomása: amikor Vác mellett László herceg koronát tartó angyalt lát Géza herceg feje fölött. (bár az angyal Babett mintáin nem szerepel)

Különlegesek azok a textiltervek, melyek nálunk nem vagy még nem honosodtak meg. Ez az úgynevezett TOINE DE JOUY, vagyis a Jouy-i kelme. Ez a stílus az 1700-as évek második felében jött lére Franciaországban. Témájukat úgy fogalmazhatnánk meg legegyszerűbben, hogy szép emberek – szép környezetben. Jellegzetessége, hogy  a technikája hasonlít a rézkarchoz, vagyis rézkarcszerű, és a rokokó stílust idézi. A rokokó nagy mesterei Watteau és Fragonard is tervezett hasonló textileket. E stílus Franciaországban és az USÁ-ban még ma is divat. Az úgynevezett klasszikus stílusnál a fehéren sötétkék, vagy krémszínen vörös vagy vörösesbarna alakok szerepelnek. Tehát a sötét – világos kontraszt érvényesül. Mára már ez megváltozott és bármilyen háttérrel dolgoznak.  Babett terveinek egyes jelenetei harmóniát teremtve kapcsolódnak egymásba; oldottság és szerkesztettség tünékenységei, keménységek és lágyságok, éles és puha formák alkotnak olyan egységet, amelynek megbontásai is rendszeralkotó elemmé szintetizálódnak. Leheletfinom kidolgozás, mérhetetlen aprólékosság, hihetetlen türelem jellemzi Birkás Babett vonalait és vonalkáit,: fantasztikus részletelem-halmozásokból, szövedékszerű építkezésből, megszámlálhatatlan összetevőből nagyívű összefoglalások teremtődnek. Üljünk hát fel együtt most Babett repülőszőnyegére és utazzunk képzeletben vele a világ különböző pontjaira. (Shah Gabriella)

 

 


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://nograd-art.blog.hu/api/trackback/id/tr692865250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása